Aprilia SXV 550 Supermotard


Aprilia SXV 550 2011

Aprilia SXV 550 2011

Efter att ha läst flertalet artiklar och sett många youtube-videos om Aprilia SXV 550 kände jag mig imponerad och nyfiken nog att införskaffa mig en supermotard på nytt.Jag läste bland annat att om man kört sporthoj och egentligen inte tittar på något under 100 hästkrafter så skulle denna motorcykel ändå vara till behag för de flesta som vill ta ett steg tillbaka.

Finns bara en motorcykel att ”gå tillbaka” till som sporthoj-ägare?

Då jag tidigare ägt en supermotard har jag länge saknat den där smidiga känslan som man har svårt att få med en sporthoj. Har många gånger stått med min Honda CBR 600RR i början av en nysladdad grusväg och bara velat dra rullen i bott och få lite bakhjulssläpp men de få gånger jag provat har det inte varit något roligt alls.

Det som är mest unikt med Aprilian är att det sitter en 77 graders V-twin motor i ett mycket stabilt chassi.

Fördelarna med just en V-twin är många, till exempel så kan motorn göras mindre och lättare.

Motorn får dessutom en mjuk och mer vibrationsfri gång om man jämför med en encylindrig motorcykel med samma slagvolym. Motorkaraktären skiljer sig även markant då du utnyttjar hela registret på ett mycket fördelaktigt sett. Från 2500 rpm till 13000 rpm har du ett mjukt men ändå kraftfullt drag som medför att du inte behöver växla lika frenetiskt om man återigen jämför med en encylindrig motorcykel. Effektpeaken kommer vid 11200 rpm.

Motor och chassi på Aprilia SXV 550 imponerar!

Aprilia har lyckats stoppa in allt detta i ett mycket vackert litet motorpaket som faktiskt är mindre än konkurrenternas encylindriga motorer med samma slagvolym. Effekten i motorn sägs ligga närmare 80 hk, på bakhjulet har den bänkats till 70 hk och 50 NM med några enkla modifikationer som helsystem, fullmappning och fullflödesfilter.

Chassit är ett väl utarbetat nytänk med en snygg stålram med aluminiumAprilia SXV 550 bakstycke.Bakom den sitter en mycket vridstyv sving som dessutom ser riktigt bra ut.Ljuddämparen sitter centrerat framför bakdäcket för att få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt.

Motorcykeln och marken förenas med hjälp utav ett 120/70R17 däck fram och 180/55R17 bak vilket är detsamma som på många sporthojar. 320mm Braking skiva fram med flytande FTE ok, 240mm Braking skiva bak med flytande Nissin ok.

Aprilia SXV väger 122kg torr och tanken rymmer 7,8 liter.

Tips på styling och tuning av Aprilia SXV 550

För att få ut det mesta utav en motorcykel följer ofta några enkla modifikationer såsom:

Helsystem.

Tillhörande mappning/munstycken.

Fullflödes-luftfilter.

Eventuella luftbox modifikationer.

För att sedan få en personlig touch satte jag dit fälgstripes, vilket till en billig peng ger hojen en helt ny look. Jag satte även dit ”xenonlook” Xenon-glödlampor samt diodlampa för att få hojen att se lite modernare ut framifrån.

Miniblinkers och nummerplåtsbelysning i LED gör att jag kan ta bort den stora och inte så snygga ”läppen” som kommer med alla nya motorcyklar.

Problem med äldre årsmodeller av Aprilia SXV 550

De tidigare årsmodellerna av Aprilia SXV hade på några produktioner tråkiga barnsjukdomar. Några allvarliga och några mindre allvarliga.

Många mc-firmor som sålde hojen hade inte riktigt koll på hur man mappade motorcyklarna korrekt vilket medförde svårstartade motorer som i sin tur medförde överhettade startmotorer.

Ett annat lite allvarligare fel som blev känt var att bultarna som håller tändplattan på plats inte var monterade med gänglåsning vilket resulterade att dessa lossnade och skapade stora skador på motorn.

Även en packning mellan blockhalvorna har varit ett känt problem som många fått åtgärda.

Aprilia SXV är en otroligt rolig och unik motorcykel som får de flesta att dra lite extra på smilbanden när de provar. Aprila SXV är verkligen en motorcykel vi på motorcykelbloggen rekommenderar!

 

10 tankar kring ”Aprilia SXV 550 Supermotard

  1. Pingback: Mc-mässan 2012 i Göteborg | | MotorcykelbloggenMotorcykelbloggen

    1. Cristoffer

      Hej Martin!

      Ja, Aprila SXV550 är en tung motorcykel då den har över 34 hästkrafter (SXVn har närmare 80 hästkrafter). För att kunna köra den som mellanmotorcykel, så måste den strypas ned till under 34 hästkrafter.

      Ha det gott!

      Svara
  2. Jonathan

    Jag har hört att -07 och äldre är dom som har problem. Har du hört att de har varit några problem med -08+? Hursom helst så är aprilia 550 motorcykeln för mig 🙂

    Svara
    1. Cristoffer

      Tjena Jonathan!

      Ledsen för sent svar. Aprilia har tyvärr haft lite problem med barnsjukdomar på SXVn ja. På de första modellerna 2006 och 2007 var det som värst. De uppdagades så att bultar på svänghjulet, som inte var loctitade från fabrik, hade en tendens att lossna och slå sönder halva motorn. Även packningen mellan blockhalvorna var dålig på vissa exemplar. Startmotorerna har också varit en akilleshäl för folk som matar länge på starten så brände den.

      Felen är åtgärdade på senare modeller och nu ska där inte vara några problem. Men man får alltid räkna med att detta är en tävlingsmaskin som kräver mycket skruvande. Det viktiga är att få en hoj som är rätt mappad från det företag som säljer den på fulleffekt.

      På min hoj lossnade bultarna för föregående ägare och han fick renovera den för runt 25 000 kr tror jag han sa. Så om du köper en äldre SXV så bör du ta öppna upp den och fixa till detta, annars kan det bli dyrt 😉

      Svara
  3. Tony

    Hej

    Jag funderar på en sxv 550 årsmodell 2012 är det några sjukdomar kvar på denna modell tror du? Tänkte skaffa en original då borde det inte vara några problem med att starta den?
    Mvh Tony

    Svara
    1. Cristoffer

      Hej Tony
      Aprilia SXV av årsmodell 2012 skall vara fri från barnsjukdomarna som vi nämnde ovan. Då första SXVn släpptes 2006 borde det absolut inte vara något att oroa sig över vad gäller fabrikationsfel eller designmissar i motorn.
      Vad som egentligen behövs tänkas på när du köper en lite nyare är att se till att den är korrekt mappad från återförsäljaren (ej svårstartad). Tyvärr har många återförsäljare dålig koll på just ny-inställningar av SXV såsom trottelposition samt korrekt mapp och startmotorspärr på 6 sekunder.

      Det är några som säljer ut sina 2012or snuskigt billigt nu. Ut och besök någon och be om en provtur, när du väl en provat en SXV så är du fast!

      Svara
  4. Peter

    Hej.
    Jag är sugen på en Aprilia sxv 550.
    Finns det någon firma här i Sverige som är duktiga på dessa maskiner. Som kan hjälpa mig med delar och har kunskaperna ?

    Mvh Peter

    Svara
    1. Cristoffer

      Hej Peter.

      Aprilia SXV 550 är en riktigt rolig hoj, så det låter som ett mycket bra val 🙂
      SXV är en otroligt rolig hoj, men man får vara också vara medveten om att den behöver lite ompyssling då och då.
      Servicarna är A och O för en hållbar och pålitlig SXV.

      Hos http://www.hojstyling.se kan du få svar på dina frågor. De plockar in delar direkt från Aprilia original.
      Så service t.ex olja och filter som är rekommenderat från fabrik kan du köpa därifrån. De har även stor erfarenhet på just Aprilia SXV 550, då Niclas på Hojstyling själv kör en sån 🙂

      Kontaka Niclas på Hojstyling, så hjälper han dig!

      Svara
  5. Max

    Hejsan! Har precis köpt mig en Aprilia sxv 550 2011 och även fast man håller in kopplingen och har ettans växel i så drar den framåt…. och går knappt o växla upp… har testat att spänna kopplingen uppe vid handtaget men fungerade ändå inte…

    Är de någon här som vet vad felet kan vara?? För mycket/lite olja??
    Har ”titan sintopoid LS SAE 75W-90” olja i växellådan

    Tacksam för svar!:) Med vänlig hälsning, Max!

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *