Köpa motorcykel? Sporthoj – Del 1


Honda CBR 600 Bakhjul

Våren är på väg och alla MC-fantaster börjar få kli i fingrarna och många har redan hunnit med ett par turer med motorcykeln i år. För många betyder våren att det är dags att köpa ny motorcykel och vissa kanske ska köpa motorcykel för första gången. I den här guiden tänkte vi förmedla våra kunskaper om olika motorcyklar och motorcykeltyper. Vilken mc-modell som passar en nybörjare, de som gillar fart, smidighet etc. Detta är första delen där vi redovisar olika sporthojs-modeller, på 600 cc eller mindre.

Vilken motorcykel ska jag köpa?

Det finns ingen motorcykel som passar alla, utan det är en smaksak precis som med allt annat. Utseende, fart, smidighet, ljud, hästkrafter, kostnad ja det finns många faktorer som spelar in. Generellt sätt så ska man inte kolla sig blind på hästkrafter om man är nybliven motorcyklist, då är det bättre att prioritera en lättkörd och smidig motorcykel. I den här första delen av vår guide i motorcykel-djungeln ska vi skriva om de ”mindre” motorcyklarna på 600 cc eller mindre. I kommande inlägg kommer vi även att skriva om de större bestarna på över 600 cc.

Strypt motorcykel på max 25 kw

För yngre nyblivna motorcykelägare som har mellankort, så är det max 25 kw och ett viktförhållande på 0,16 kw/kg som gäller. Det finns självklart motorcyklar som har under 25 kw, vilket motsvarar ungefär 34 hästkrafter, som man direkt kan hoppa upp och köra iväg med efter godkänd uppkörning. De allra flesta köper dock en motorcykel med mer än 25 kw och stryper sedan motorcykeln för att sänka effekten och för att få köra den lagligt. De allra flesta motorcyklar går att strypa, men det är inte bara att sätta i en strypning. Motorcykeln måste också registreringsbesiktigas hos Besiktningen för att motorcykeln ska bli en laglig mellan-mc.

Kawasaki ER6 – populär nybörjarmc

Sedan Kawasaki ER6 introducerades i Sverige 2006, så har den vuxit till att bli en otroligt populär motorcykel. Sedan 2007 och framåt var det den mest sålda motorcykeln i Sverige. Detta på grund av dess smidighet och pris, man får mycket motorcykel får pengarna! Den är relativt billig i försäkring och inte heller dyr att köpa, samtidigt som den är riktigt kul att köra, trots sina 72 hästkrafter som är betydligt mindre än många andra konkurrenter i 600 cc-klassen. Det är inte bara nybörjare som denna motorcykel passar för, utan det är många motorcyklister som bytt till ER6 just för att den är billig och rolig och enkel att köra.

Honda CBR – en touring-mc med fart i

Honda CBR 600RR 2007

Honda CBR är lite större i sitt utförande och besitter också en hel del mer hästkrafter under tanken. Det som utmärker CBR:en är att det är en racing/touring-modell vilket gör att den går utmärkt att köra på bana, samtidigt som man kan åka på MC-semester utan att komma hem redo att gå i pension. Med sina 110 hästkrafter fördelat på 170 kg så är CBR:en riktigt pigg och rolig att köra, samtidigt som den är väldigt bekväm för att vara en sporthoj. Detta är en motorcykel som är lite utav en personlig favorit, som jag har haft många roliga somrar med.

Yamaha R6 – racing-motorcykel när den är som bäst

Yamaha R6 2001

R6an är en hoj som man vid första anblick tänker ”Oj, vad kompakt den ser ut”. Precis lika kompakt som den ser ut, precis lika smidig känns den när det är dags att ge sig in i kurvorna.

Yamaha R6 är känd för din enorma körglädje och just för sin smidighet. Till skillnad från t.ex CBR 600RR så är Yamaha R6 mycket lättare att få dit man vill. Inga större brottningsmatcher krävs för att ta täta kurvor vid höga farter. Motorn på denna maskin är otroligt rapp och hojen är enkel att få upp på bakhjulet om man så vill. R6an är så nära en ”riktig” racinghoj man kan komma med regisreringsskylt. Körställningen är extremt brant och blir vid längre åkturer ganska ansträngd för handlederna. Speciellt om det går under 70. Vill du ha en motorcykel som lämpar sig bra på allmänna vägar och riktigt bra på bana så är detta hojen för dig. Att den dessutom är riktigt snygg är verkligen ingen nackdel.

Kawasaki Ninja ZX-6R – många hästkrafter i snygg förpackning

Sedan 1995 har en grön motorcykel, inte alltid men ofta, förknippats med Kawasakis Ninja modeller. Då introducerade de nämligen ZX6-R som snabbt blev populär och satte sina spår. (Den första hojen som fick namnet Ninja var visserligen GPZ900R men det är en annan historia)

Hojen har blivit känd för sitt stabila chassi och sin lättkördhet. Samtidigt som ZX6-R är extrem, är den även förvånansvärt ”snäll” och lätthanterlig. Från 2007 fick ZX6-R en slirkoppling som uppskattades mycket bland dess förare och motorcykeln blev mer populär än tidigare år, speciellt bland banåkare.

Precis som med R6an som nämndes ovan är detta en hoj för den som vill ha det åt det lite mer extrema hållet. Denna motorcykel förmedlar riktig racing känsla och gör sig mycket bra på bana.

Fler motorcykelguider kommer inom kort!

Inom kort kommer vi att bygga på med mer information och tips om vilken motorcykel som passar just dig. Härnäst kommer vi att skriva om de större sporthojarna, för att sedan fördjupa oss i Supermotarder, Grusstänkare och Offroad-motorcyklar. Håll till godo!

12 tankar kring ”Köpa motorcykel? Sporthoj – Del 1

    1. Cristoffer Inläggsförfattare

      Hej Fredrik!

      Jag är ledsen för att det inte blivit så mycket bloggande det sista, men sidan är långt ifrån död! Nu när MC-säsongen är i full gång finns det självklart massa att skriva om, det är bara att tiden inte har funnits de senaste månaderna. Hör gärna av dig om det är något speciellt du vill läsa om!

      Svara
  1. Philip

    Hej jag funderar på att köpa motorcykel för första gången och jag är mest inne på yamaha men jag vet inte riktigt vilken jag ska köpa jag vill gärna ha fart och smidighet men inte för snabbt. Har funderat på tung motorcykel men jag hittar ingen bra ni ge mig några tips ?

    Svara
  2. Helen

    Jag är kort på 155 cm o ska ta mc körkort nu till sommar. vilka hoj kan jag köpa tanke på att jag vill nå marken.

    Svara
    1. Cristoffer Inläggsförfattare

      Hej Helene,

      Det finns en del modeller som passar när man är lite kortare och framförallt har kortare ben. Honda Hornet och Suzuki SV650 är två hojar som skulle kunna passa. För att hitta lite mer tips kan du kika på Sporthoj, du hittar dit genom att klicka här…

      Lycka till med körkortet och jakten på en passande MC!

      Mvh
      Cristoffer Winter
      Hojstyling.se

      Svara
  3. Niklas

    Hej! Jag ska börja ta körkort för mellan mc nu och kommer ha körkortet lagom till sommaren. Är 180 lång på 80kg. Jag skulle vilja köpa en lite mer sportig mc men vet inte alls vad jag ska köpa. Har du några förslag på en stark mc för runt 30 tusen? Mvh//Niklas

    Svara
    1. Cristoffer Inläggsförfattare

      Hej Niklas,

      Om du är ute efter en sportigare och lite roligare mellan-MC så skulle jag rekommendera en strypt 600cc av något slag. Jag själv är 1.82 och väger 80 kg och ägde tidigare en Honda CBR 600, vilket enligt mig är en riktigt fin hoj. Dessa finns att köpa i strypt tillstånd, men man kan även göra det själv och regga om MCn efteråt. Ett exempel på en CBR 600 i din prisklass (dock inte strypt) är denna annonsen på Blocket http://www.blocket.se/kristianstad/Honda_cbr_600_52233566.htm?ca=15&w=3 en CBR 600 -00 som endast gått 1800 mil. Hoppas att detta gav dig lite mer kött på benen.

      Lycka till med körkortet och hojköpet!

      Mvh
      Cristoffer

      Svara
  4. Tobias

    Hej!
    Jag har tänkt att ta mc-körkort nu till sommaren (a2). har fastnat lite för både kawasaki er6 och honda hornet. Verkar som att alla hojarna ligger över 35kw så jag undrar om det går att strypa dom från ursprungeffekten (ca 70kw)?
    MVH Tobias

    Svara
    1. Cristoffer Inläggsförfattare

      Hej Tobias!

      Både Kawasaki ER6 och Honda Hornet är perfekta hojar att köpa på a2-körkort. Jag vet folk som har strypt både ER6 och Hornet, så det bör inte vara några problem. Normalt sätt att strypa dem på är med en insugs-strypning. Strypningssatser till MC har bland annat http://www.mc-kompaniet.se/. Där köpte jag strypning när det begav sig, på den tiden var det dock endast 25 kw som gällde. Men MC-kompaniet har självklart strypning även till 35 kw.

      Hoppas att det var svar på din fråga. Annars är det bara att återkomma!
      Mvh
      Cristoffer

      Svara
  5. Magnus Berglund

    Tjena! Jag har ägt både en Honda Varadero samt en Triumph legend. Båda hojarna har varit trevliga att köra men… Triumphen var lite för mycket metallljud och inte tillräckligt sportig. Varaderon gillade jag effektmässigt men tyckte att den var för hög då jag är ca 181 cm. Nu kollar jag på en er-6n Kawazaki då jag vill ha en gathoj men räcker den till effektmässigt eller blir den en besvikelse efter ett tag? Det finns ju en uppsjö av dem på blocket och det borde ju finnas en anledning till att så många är till salu…eller
    Med vänlig hälsning, Magnus

    Svara
    1. Cristoffer Inläggsförfattare

      Tjenare Magnus,

      Jag tror inte att du kommer att bli besviken på effekten på ER6an kontra dina tidigare erfarenheter. Varaderon har ju större motor och fler hästar, men också en hel del tyngre. Jag själv körde CBR 600 innan jag köpte ER6 och där blev det ju självklart stor skillnad effektmässigt. Men jag blev ändå positivt överraskad, då den är förvånansvärt rapp trots sina 72 hkr. ER6an är den mest sålda MCn de senaste åren och det är nog också därför den vimlar av dem på Blocket. Är man ute efter en sporthoj med mängder av hästar, så är kanske inte ER6 rätt. Men om man vill ha en pigg liten sporthoj, vars försäkring inte kostar skjortan, så är ER6 en perfekt hoj.

      Hoppas att det gjorde dig lite klokare 🙂
      Mvh
      Cristoffer

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *